ملك درب القطة
تأليف /رضا الهجرسى
...................
الحلقة الأولى
(مسمع 1)
________
نقرعلى باب
المديرة: ادخل
صوت فتح باب
فرغلى : ايوه يا فندم .. حضرتك طلبتينى ..
فى إستهزاء
المديرة : فرغلى باشا.. عبقرى المصلحة..
ايه ده يا افندى..بقى اطلب منك تقرير
عن الصادر و الوارد ..
تقوم تعمل لى تقريرعن اصلاح وتطوير المصلحة .
فى ثقة
فرغلى : ايييوه يا فندم .. الأهم فالمهم..
وطبعا الأهم تطوير المصلحة واصلاحها..
وبعدين نبقى نشوف حكاية الوارد والصادر دى..
فى استكانة
المديرة:أنت يافندى هتعمل فيه ايه تانى.. ضغط ورفعتهولى .. سكر وجبتهولى..لوز نزلتهالى..حتى اللمباجو جالى .. حرام عليك .. والله حرام.. ارحمنى..
انا عندى عيال عايزة اربيهم وملهمش.. غيرى
فى الدنيا..هتيتمهم من بدرى على إيدك ..
فى ثقة وهدوء
فرغلى : حضرتك مش مستوعبة الموقف كويس..
انا افهم سيادتك.. بقى العباقرة اللى زيى أنا ..
واللى ربنا خلقها عشان تؤدى رسالة فى الحياة.
. بيبقى كل همها ازاى تطور الحياة وتعمرها ..
يعلو صوته
فرغلى :وبنبقى شمعة تحترق وتضئ من أجل أن تنير .. الطريق للبشرية المعذبة..
وأنا لما قدمت لسيادتك التقرير العبقرى ده..
كنت بقوم بدورى فى الحياة كصاحب رسالة
فى استهزاء
المديرة :وفى رأيك بقى يا عبقرىزمانك ووحيد عصرك..
يا صاحب الرسالة للبشرية المعذبة..
والشمعة المحترقة التى تنير الطريق للمعذبين ..
علشان المصلحة تتطور يجب التخلص
من كل رؤساء الأقسام لأنهم ذات عقلية متعفنة
ومتخلفة..وأن هما السبب الرئيسى فى تخلف
المصلحة ورجوعها للوراء..
ببقراطيتهم المتعفنة ..والله تلاقيك متعرفش يعنى
أيه بيروقراطية ..
فرغلى : والله يا فندم ده رأيى..
والصراحة فى الأمور اللى ذى دى متزعلش ..
صارخا فى لغة خطابية
فرغلى : والخلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية ..
صارخة فى غضب
المديرة :يعنى يا أفندى يا جاهل يا متخلف أنت ..
عايز تفهمنى . . إن عقليتى أنا متعفنة ومتخلفة ..
وإن أنا سبب تخلف المصلحة ..
فى ثقة
فرغلى : يافندم .. الصراحة متزعلكيش ..
وانا بصفتى عبقرى وصاحب رسالة بيأدى رسالته
صارخة بغضب شديد
المديرة:صاحب رسالة يا جاهل .. يا متخلف .. يا ساقط ثانوية ..
فرغلى :تانية جامعة لو سمحتى .. ساقط تانية جامعة..
آه.. المقامات محفوظة برضه
بغيظ شديد
المديرة:أمشى..أطلع برة.. غور من قدامى الساعة دى
قبل ما ارتكب معاك جناية..
هما الكام كتاب اللى قريتهم جننوك ولحسوا عقلك ..
اطلع برة ..
صوت اقدام تبتعد وباب يفتح ويغلق..
صوت درج مكتب يفتح
المديرة :فين حباية الضغط ..أهى ..
صوتها وهى تشرب مياة
المديرة :وآدى حباية السكر.. لا مش كفاية.. آه..
فاضل أيه كمان..آه.. حباية الأعصاب آهه..
آه يا نفوخى ..هيموتنى.. هيخلص علية..آه ..
مخى هيتفرتك ..
(موسيقى)
مسمع 2
________
صوت باب يفتح ..صوت امرأة تخطت الثلاثين..
زوبة :مالك يا أستاذ فرغلى..عملت فيك أيه الولية المفترية دى
فرغلى:ست متعفنة..متخلفة.. ماهو أنا اللى غلطان برضه
تقرير عبقرى زى ده كان لازم أبعته للوزير مباشرة أو
حتى رئيس الوزرا..
زوبة :أيوه طبعا ..أبعته يا خويا لرئيس الوزرا ..
فرغلى:عارفة يا مدام زوبة يا أروبة ..
زوبة: آنسة ياخويا ..آنسة ..أنت دايما تنسى كده ..
ومتقليش يا أروبة ..أنت هتعمل زى نسوان المصلحة اللى
غيرانين منى ومن جمالى ودلالى ..
فرغلى :جمالك ودلالاك..ما علينا ..عارفة يا ست أروبة غلطتى أيه
زوبة :برضة أروبة ..ما علينا ..قول يا خويا غلطتك أيه بقى ..
فرغلى :أنا وقعت فى نفس الغلطة يوم ما قدمت تقريرى العبقرى
لتطوير التعليم الجامعى لعميد الكلية.. وكان لازم أبعته
لوزير التعليم العالى على طول.. ومن بعدها أضطهدنى
وفضل يسقطنى لما اترفدت وضاع مستقبلى العلمى ..
يبقى العبقرية تقول أيه ..
زوبة :أيه ..
فرغلى: نبعته للوزير..والأحسن نبعته لرئيس الوزرا على طول..
آدى الورق.. وآدى القلم.. وآدى العبقرى صاحب الرسالة..
أكتبى يا ست زوبة يا أروبة ..والمؤمنة الوحيدة بعبقريتى
ورسالتى .. فى وسط السطر..بسم الله الرحمن الرحيم..
من فرغلى اللمونى عبقرى و صاحب رسالة.. إلى السيد
المبجل رئيس ال ..
نقر على الباب
صوت باب يفتح
توكل : السلام عليكم..
فرغلى : سلام يا سيدى ..
توكل : سيادتك الأستاذ المبجل.. فرغلى اللمونى ..
فرغلى : ايوه يا سيدى.. أنا الأستاذ المبجل فرغلى اللمونى .. أى خدمة ..
صارخا فى فرحة
توكل :العفو يا ملك..أنا اللى خدامك وطوع يمينك..
ورهن أشارتة من صباعك الصغير ..
بغضب
فرغلى : نعم يا خويا .. ملك حتة واحدة ..
بتفاخر
توكل : أيييوه ملك .. وسيد الملوك كمان ..
فرغلى : ملك ايه ..وبتاع أيه.. انت مين يا جدع أنت..
وعايز أيه ..
توكل : أنا بشير السعد والهنا يا ملك..
وواحد من رعاياك المخلصين ..
فرغلى :أنت شارب حاجة يا جدع أنت..أختصر وقول عايز أيه
أنا وقتى ثمين ..
توكل : محسوبك توكل القرندلى المحامى بمملكة درب القطة
زوبة : درب البسة ..
توكل : القطة يا هانم .. درب القطة ..
زوبة : هانم الله يستر أصلك يا خويا ..
فى بكاء مصطنع
توكل :يؤسفنى ويمزق حشايا قلبى..ومعاميع فشتى ..
أن أبلغكم نبأ وفاة عمكم المبجل.. الله يرحمه ..
فرغلى :عمى أنا .. أنا عمرى ما كان لى أعمام..النمرة غلط
يا عم توكل ..
زوبة : أفتكر يا خويا..يمكن كان ليك واحد وتهتوا عن بعض
توكل : لأ يا ملك النمرة صح ..أصل دى حكاية قديمة ..
وخلاف فرق بين الأخين..أنت كنت لسه صغير لما
أبوك الله يرحمه خدك وطفش من درب القطة ..
وساب كل حاجة لعمك..عشان كان خايف عليك وعلى
مستقبلك ..
زوبة : أيوه ..زىما حصل فى الفيلم الهندى بالظبط ..كان له
عم ..وتاه منه ..
فرغلى : أفصلى شوية..يعنى انت عاوز تفهمنى .. أن عمى
أخو أبويا .. مات وأنا ورثته..
توكل : ورث كبير ..مملكة كبيرة .. ومستنية الملك ..
فى فرحة
فرغلى :يعنى أنا ورثت مملكة وبقيت ملك ..
صوت زغرودة من زوبة
توكل : تمام يا ملك..ملك مملكة درب القطة ..
زوبة : مبروك يا ملك ..درب البسة ..
توكل : القطة يا هانم ..القطة ..
فى صوت حالم
فرغلى :ملك .. أنا ملك..ملك مملكة درب القطة ..
يعلو صوتة
فرغلى :ودى فين ع الخريطة دى يا عم توكل..
( فيد اوت )
__________________________
( فيد أن )
(مسمع 3)
________
صوت نقر على باب
المديرة :أدخل ..
صوت باب يفتح ..
عبده الفراش:قهوة سيادتك ..
المديرة : أيه الهيصة والزغاريد دى ..
عبده : أصل عقبال عند حضرتك ..عم الأستاذ فرغلى تعيشى
أنتى ..مات ..
المديرة : وهو اللى بيموتله عم ..يزغردوله ..آه ما هو عم عبقرى
زمانه ..والعبقرية بتقول كده ..فى الحزن نزغرد ..
وفى الفرح نصوت ..
عبده : لأ ساعدتك ..الزغاريد دى..عشان الورث..أصله ورث
ورث كبير قوى ..
المديرة :المعفن ده له عم غنى ..سبحان العاطى ..
(فيد أوت _______________________________
(فيد أن )
مسمع 4
_____
فرغلى : أكتبى فى وسط السطر ..أستقالة ..
زوبة : فى وسط السطر ..أستقالة العبقرى ..
فرغلى اللمونى
نهاية الأولى